Nawigacja

Besh o droM

 Besh o droM powstał w 1999 roku Budapeszcie. Nazwa zespołu, wyrażona w romskim dialekcie, znaczy dosłownie „jechać drogą”, ale powinno się ją raczej rozumieć jako „znajdź swoją własną drogę”. Besh o droM wykonuje muzykę folkową przy wykorzystaniu wielu instrumentów elektronicznych, nawiązując do nurtów wywodzących się z Transylwanii, Serbii, Macedonii, Rumunii, Węgier, Afganistanu, Egiptu, Libanu, Armenii, Grecji, Bułgarii oraz tradycji żydowskiej i romskiej. Są to inspiracje czerpane od narodów, które obecnie często w ogóle nie komunikują się ze sobą, jednak połączone, funkcjonują w pełnej harmonii.

Od samego początku, naszym celem było wprowadzenie muzyki bałkańskiej i wschodnioeuropejskiej na światową scenę oraz stworzenie pewnego regionalnego folkloru, nieograniczonego kulturowymi czy politycznymi granicami. Komponowaliśmy muzykę do tańca i zabawy – wykorzystujemy melodie, piosenki i rytmy zaczerpnięte z tradycyjnej muzyki naszej ojczyzny i sąsiadów oraz łączymy je z nowymi, odmiennymi elementami. Nie istnieje żadne dobre porównanie dla muzyki, którą tworzymy – powstała pewna nowa, „Besh o droM’owa tradycja”.

Nasza działalność zachęciła inne zespoły i artystów do spojrzenia na muzykę folkową z Europy Wschodniej jako źródło nowego rodzaju ekspresji, dokładnie w taki sposób, jak ma to miejsce przy innych nurtach muzyki popularnej, wywodzących się z folku - muzyce latynoamerykańskiej, bluesie czy reggae. Teraz, gdy słyszysz jakieś wschodnioeuropejskie czy bałkańskie melodie podczas festiwali, w klubach czy dyskotekach, miło nam powiedzieć, że w niewielkim stopniu przyczyniliśmy się do rozprzestrzenienia kultury naszego regionu na cały świat.

W funkcjonowaniu muzyki folkowej z Bałkanów i Wschodniej Europy przez ostatnie 10 lat dokonała się rewolucja. Strony internetowe umożliwiające udostępnianie filmów pomogły najlepszym muzykom w wymianie pomysłów, zaś instrumenty elektroniczne zaczęły być powszechnie używane jako dodatkowa siła wyrazu. Niektórzy twierdzą, że przez to autentyczny folklor „zepsuł się”. Jednocześnie, wszędzie można usłyszeć, że tradycyjna spuścizna muzyczna wciąż żyje i została wyniesiona na nowy, wyższy poziom wykonania. W końcu dopiero niedawno niektóre zachodnie instrumenty, takie jak akordeon, skrzypce, saksofon czy trąbka, zostały wprowadzone do muzyki folkowej z tego regionu. EWI (Electric Wind Instrument) ożywia nowe brzmienie Bałkanów – brzmienie, które jest świeże, a jednocześnie głęboko tradycyjne. Perkusja, gitary elektryczne i basowe dają wymowę rodem z muzyki punkowej i rockowej. Cymbały, akordeon i klarnet wzbogacają wykonania Besh o droM o pewien posmak Europy Wschodniej, a darbuka i saksofony sprawiają, że wybrzmiewa w nich tradycja Bałkanów.
 

Attila Sidoo – gitara
Gergo Barcza – saksofon
Adam Pettik – perkusjonalia
Attila Herr – gitara basowa
Jozsef Csurkulya – cymbały
Peter Mako – klarnet, akordeon
Peter Somos – perkusja
Bori Magyar – wokal



Muzyka 2012